fredag 4 november 2011

Vad är en bra bild?

Jag köpte mig min första systemkamera när min pappa skulle fylla 80 - 1997, o ja, han lever fortfarande :-)

Första riktiga kameran blev en Canon EOS 500. Det var en instegs systemkamera med någon form av medföljande Kit-objektiv.
Minns att jag knäppte ett par rullar på en gång och skickade in dem på framkallning med stor spänning. När jag väl, med darrande hand, öppnade kuverten med bilderna i, så var det inte enbart perfekta bilder(host, host, harkel) - tusan också, jag som trodde det räckte med en bra kamera för att ta schyssta bilder!

Efter det, har det gått ganska många år och EOS 500 kameran är nu inställd i en garderob sedan länge och har ersatts av en lång rad digitala dylika. EOS D30 sen 20D och nu en 5D MKII, dessutom så insåg jag efter några år att man måste lägga en bra slant på bra gluggar också. Så nu sitter jag med en riktigt fin kamera, med bra objektiv, en bra blixt samt några studio blixtar och annat smått o gott.

Nu är alla bilder perfekta. NOT!

På alla år som gått och alla bilder jag tagit, så har jag uppnått någon form av förbättrad teknik, men en bra bild är så himla mycket mer än bara teknik!

Den slitna klyschan "Det är du som tar bilden, inte kameran" - stämmer tyvärr alldeles för bra!

Dessutom så finns det så väldigt många olika typer av bilder som är laddade med olika värdeord och känslor. Så vad är en bra bild? Om jag bara får välja en egenskap, så väljer jag "Bilden skall väcka en känsla". Det kan vara sorg, glädje, oro, saknad, vemod eller lycka, huvudsaken är att man känner. Då kan vi enas om att det är känslor som lockar fram minnen som vi vill föreviga med våra kameror, så varför tar vi inte bara sådana bilder?

För mig är det så att dessa ögonblick dyker upp så oväntat och ofta snabbt, att jag inte hinner få fram kameran. Skulle jag hinna få fram den, så blir kanske den tekniska kvaliteten så dålig att den inte går att använda. Så därför så fotar jag MASSOR av bilder, hela tiden, för att öva på mina tekniska färdigheter - så när det väl händer något, så kan jag snabbt dra upp kameran och ta en bild med bra kvalité som dessutom fångar känslan i ögonblicket!

Ibland slåss man mot tvärt om problemet, det vill säga, man sätter upp sin hemmastudio - skruvar dit blixtar, bakgrunder och fixar all teknik, men då gäller det att få objekten att känna sig avspända och lugna i en miljö som inte är naturlig.

Tänk på att det är bättre med 1000 foton på hårddisken än 10 otagna i huvudet!

// Lazze

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar