fredag 4 november 2011

Det här med teknik o E-TTL

Vissa saker tar längre tid än man önskar att förstå. Jag har en 580EX blixt till min 5D MK II kamera. Brukar ofta skjuta i AV-läget för att få den effekt jag vill. Tills helt nyligen, när hela Liljeholmsfabriken tändes i mitt huvud! E-TTL innebär ju att blixten SER genom kamerans objektiv.

Så jag kan med glatt hjärta ställa kameran på "M"-anuellt, välja en tid som jag tycker funkar, t.ex. 1/40 för inomhusbilder och en bländare mellan 6-8, är det mörkt så rullar jag upp ISO värdet runt 800 och så sätter jag på blixten. Detta ger mig en bild, där blixten skjuter till just det lilla ljus som behövs för att få bilden jämt exponerad. Så jag har makten och kontrollen, tekniken sköter den lilla japanen i kameran!

Fotar man inomhus på kvällen och vill behålla myskänslan i bilden så är det alltid bäst att försöka skjuta helt utan blixt, men om man nu måste ha den, så kan man välja att blixt-underexponera nästan -2EV för att behålla kvällskänslan, för kameran, den strävar ju efter att göra alla bilder mellangrå!

Happy shooting!

// Lazze

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar